President Joe Bidens omvalskampanj letar efter en meme-expert för att locka Gen Z-väljare.
Biden for President (BFP) -kampanjen publicerade ett jobb för en ”Partner Manager”. Den här personen kommer att hantera ”den dagliga verksamheten för att engagera internets bästa innehåll och meme-sidor.”
Bidens team kommer att betala meme-chefen, baserad i Wilmington, Delaware, mellan $ 65,000 85,000 och $ XNUMX XNUMX per år. Denna lön ligger något över den genomsnittliga lönen för digitala marknadsförare i USA, enligt Indeed.
Biden-memerns huvuduppgift är att hantera relationer med digitala medieföretag, podcasters och ”memesidor” på olika sociala medieplattformar.
Bidens team har använt memes tidigare. De anammade ”Dark Brandon”-memet med laserögon i början av 2022 för att få 81-åringen att verka internetkunnig.
I februari talade Biden om Dark Brandon-memet i Seth Meyers Late Night-show. Han sa skämtsamt: ”Jag är förbannad på det”, innan han tog på sig mörka aviatorsolglasögon.
Biden bar solglasögonen igen och nämnde memet till publikens jubel vid Vita husets korrespondentmiddag i april.
Detta drag är en del av Bidens ansträngningar att få kontakt med yngre väljare.
Många demokrater har också ändrat sin syn på krypto. Detta skifte verkar följa Donald Trumps stöd för det när han försöker vinna röster.
Trump är också bekant med memes. Hans mugshot från augusti 2023 blev viral efter att han behandlades i Fulton County Jail för sin fjärde anklagelse.
Hans kampanj började snabbt sälja T-shirts, muggar och andra föremål med mugshotet. De släppte också en ”MugShot” nonfungible token (NFT)-kollektion i december.
I början av maj blev MAGA memecoin med Trump-tema populär efter hans pro-kryptokommentarer.